Krwawienie podczas brania tabletek antykoncepcyjnych – czy powinno niepokoić?

Napisano 23.04.2021 | Medyczny Asystent | Czas czytania: 5 min.

Podczas przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych nie występuje typowa miesiączka, jednak zauważyć można plamienie i krwawienie. Zwykle tego typu symptomy są normalne i wiążą się ze sposobem działania doustnej antykoncepcji hormonalnej. Podpowiadamy jednak, kiedy krwawienie podczas brania tabletek antykoncepcyjnych powinno wzbudzić Twoją szczególną czujność. Zobacz, co warto wiedzieć w sytuacji nietypowego krwawienia i znajdź odpowiedzi na najbardziej popularne pytania, jeśli chodzi o korzystanie z tabletek i towarzyszące mu plamienia/krwawienia.

Przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych i krwawienie – kiedy powinno się pojawiać?

Antykoncepcja hormonalna, w tym zwłaszcza doustna antykoncepcja hormonalna, czyli tabletki antykoncepcyjne, to bardzo wygodna metoda zabezpieczania się przed zajściem w ciążę, czyli zapobiegania poczęciu po stosunku i jednocześnie jedna z metod najbardziej skutecznych. Trzeba jednak wiedzieć, że konieczna jest zgoda lekarza w postaci recepty, by móc kupić tabletki antykoncepcyjne. Dla kobiet stosujących już środki antykoncepcyjne lub decydujących się je brać w najbliższej przyszłości, bardzo istotna jest informacja, że możliwa jest recepta online na tabletki antykoncepcyjne w ten sam dzień, bez konieczności każdorazowego umawiania wizyty i konsultacji u lekarza o specjalności „ginekologia”.

Niestety, choć metoda ta jest popularna, jej stosowanie wciąż wiąże się z licznymi pytaniami, dlatego wszystkie informacje dotyczące krwawienia po tabletce znajdziesz w tym jednym artykule. Gorącym tematem w Internecie jest oczywiście krwawienie podczas brania tabletek antykoncepcyjnych i jego „normalność”. Pytania typu „witam, biorę preparat X i dostałam tydzień temu krwawienia – proszę o porady, czy powinnam się martwić i myśleć o odstawieniu X?” pojawiają się na forach nagminnie, co tylko potwierdza, że kobiety poszukują podobnych treści i informacji w sieci, a niekoniecznie u lekarza.

By zagłębić się w ten temat, cofnijmy się do podstaw metody, czyli schematu jej funkcjonowania. Mechanizm działania dwuskładnikowych tabletek antykoncepcyjnych opiera się na zasadzie 21+7 lub 24+4. Oznacza to, że przez 21 (lub 24) dni kobieta zażywa tabletkę czynną, a następnie robi 7 dniową przerwę lub przez 7 dni (albo 4) zażywa niehormonalną tabletkę placebo. To właśnie ten czas hormonalnej przerwy sprawia, że występuje tzw. krwawienie podczas brania tabletek antykoncepcyjnych – zwykle plamienie pojawia się w 2 lub 3 dniu przerwy hormonalnej i trwa dość krótko, a krwi najczęściej jest mniej niż przy typowej menstruacji. Nie jest to oczywiście także równoważne z wystąpieniem miesiączki, gdyż ta ma miejsce w prawidłowym cyklu menstruacyjnym kobiety, tzn. w momencie, gdy uwolniona komórka jajowa obumiera, a śluzówka macicy oczyszcza się. Tabletki antykoncepcyjne blokują owulację, więc okres, w tradycyjnym rozumieniu tego słowa, nie występuje. Sprawa nieco komplikuje się w przypadku tabletek jednoskładnikowych – tutaj tabletki czynne zażywa się przez 28 dni, a następnie rozpoczyna się nowe opakowanie, co sprawia, że krwawienia mogą występować nieregularnie.

Czy powinnaś martwić się krwawieniem międzymiesiączkowym podczas brania tabletek antykoncepcyjnych?

Wewnątrzcyklowe krwawienia czy plamienia to bardzo duży dyskomfort dla kobiety i niejednokrotnie powód do zmartwień czy lęków, czemu trudno się dziwić. Trzeba wiedzieć, że krwawienie międzymięsiączkowe podczas brania tabletek antykoncepcyjnych może się zdarzyć i nie musi być to wcale zły objaw. Plamienia śródcykliczne pojawiają się często, gdy kobieta dopiero zaczyna przyjmować antykoncepcję hormonalną i wówczas jest to zwykle objaw naturalny. Tego typu problemy powinny samoistnie ustąpić w momencie, gdy organizm kobiety przyzwyczai się do dostarczanej każdego dnia dawki hormonów, jednak jeśli objawy te nie wyregulują się po trzech miesiącach przyjmowania tabletek, rozsądnym rozwiązaniem będzie kontakt z lekarzem ginekologiem, który podejmie decyzję o dalszych działaniach (w tym np. o zmianie preparatu na inny). Trzeba również dodać, że także w przypadku antykoncepcji jednoskładnikowej do czynienia mamy z nieregularnością krwawień i plamień (możliwy jest wówczas także brak plamień). Oczywiście jeśli plamienie czy krwawienie międzymiesiączkowe podczas brania tabletek antykoncepcyjnych jest nasilone lub zdarza się nagminnie, zdecydowanie warto skonsultować problem z lekarzem ginekologiem. Sytuacja może wymagać zmiany preparatu na inny (masz do tego pełne prawo), ale może być również związana ze schorzeniami wymagającymi leczenia, w tym między innymi z zakażeniem szyjki macicy lub innymi schorzeniami układu rodnego, takimi jak np. nadżerki, polipy, infekcje i stany zapalne, a także choroby przenoszone drogą płciową, które mogą przekazać Ci partnerzy seksualni.

Plamienia przy przyjmowaniu tabletek antykoncepcyjnych – co warto jeszcze wiedzieć?

Nieprawidłowo dobrane stężenie hormonów w tabletkach jest oczywiście możliwe, gdyż organizm każdej kobiety jest inny, i jeśli właśnie to jest przyczyną krwawień, lekarz z pewnością to skoryguje, gdy zgłosisz mu nieprzyjemne objawy, które Ci towarzyszą. Należy wspomnieć także o prawidłowości stosowania doustnej antykoncepcji hormonalnej, co jest podstawą nie tylko jej wysokiej skuteczności działania, ale również dodatkowych działań pobocznych, związanych z funkcjonowaniem organizmu kobiety. Plamienia w trakcie przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych zdarzają się częściej kobietom, które pigułki przyjmują nieregularnie, ponadto wahania hormonów, skutkujące powstawaniem plamień, to nie tylko nieregularne przyjmowanie środków – może powodować je także zmieniony tryb życia kobiety, w tym stres, przemęczenie, niedostateczna ilość snu, a nawet duże wahania masy ciała. Częstotliwość pojawiania się dodatkowych plamień przy zażywaniu doustnej antykoncepcji hormonalnej jest także większa u kobiet palących papierosy, ponadto plamienia mogą pojawić się po wystąpieniu wymiotów lub biegunki, a także w przypadku dodatkowego przyjmowania niektórych ziół czy leków.

Prawidłowe funkcjonowanie układu rozrodczego przy antykoncepcji hormonalnej – co powinno cię zaniepokoić?

Jak widać krwawienia i plamienia podczas przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych nie zawsze są objawem niepokojącym, a często wręcz pożądanym, biorąc pod uwagę ich naturalny mechanizm działania. Jeśli kobieta regularnie przyjmuje tabletki antykoncepcyjne i obserwuje prawidłowe krwawienia z odstawienia, może być to dla niej sygnałem potwierdzającym skuteczność metody. Możesz mieć nieregularność krwawień w ciągu kilku pierwszych miesięcy zażywania pigułek, ponadto niestety mogą także towarzyszyć Ci w tym czasie inne zaburzenia i dolegliwości. Nie oznacza to jednak, że ryzyko wystąpienia ciąży jest większe – już ochronne działanie pierwszego prawidłowo przyjmowanego opakowania jest duże, jednak zazwyczaj potrzebujesz po prostu czasu, by Twój organizm miał możliwość odpowiednio zareagować na nowy lek.

Oczywiście kobieta, która decyduje się na antykoncepcję hormonalną musi być świadoma, że jej ciało może w czasie zażywania leku funkcjonować inaczej, dlatego należy bacznie się obserwować i wszelkie wątpliwości w funkcjonowaniu swojego organizmu trzeba zgłaszać do lekarza ginekologa. Twoją szczególną czujność powinno zwrócić obfite krwawienie podczas brania tabletek antykoncepcyjnych. Tego typu krwawienia nie są naturalne, gdyż najczęściej krwawienie z odstawienia jest mniej uciążliwe i mniej obfite niż tradycyjna miesiączka, ponadto zwykle nie towarzyszą mu miesiączkowe objawy, takie jak np. ból podczas okresu.

Kiedy zgłosić się do lekarza w związku z krwawieniem w czasie przyjmowania antykoncepcji?

Gdy zauważysz nietypowe krwawienie z pochwy podczas brania tabletek antykoncepcyjnych, koniecznie zgłoś się do lekarza. Nasilające się obfite krwawienie podczas brania tabletek antykoncepcyjnych, któremu dodatkowo towarzyszą inne objawy, w tym między innymi pogorszone samopoczucie czy bóle, powinien sprawdzić lekarz ginekolog. Zacząć należy od tego, że intensywne krwawienie może w dość krótkim czasie doprowadzić kobietę do anemii, co może być bardzo szkodliwe dla jej zdrowia, więc wówczas lekarz może zdecydować się na zmianę przyjmowanych tabletek antykoncepcyjnych na inne. Trzeba również pamiętać, że obfite krwawienia mogą być objawem towarzyszącym niektórym poważnym schorzeniom i nie muszą wiązać się bezpośrednio z zażywaniem doustnej antykoncepcji hormonalnej. Mowa tutaj między innymi o mięśniakach, patologiach endometrium, a także o nowotworach, w tym między innymi o raku szyjki macicy lub macicy, ponadto należy pamiętać, że jest także w tym przypadku prawdopodobieństwo raka jajnika. Właśnie dlatego tak istotna jest konsultacja z lekarzem, który wykona dodatkowe badania, by wykluczyć występowanie innych schorzeń, które wiązać mogą się z nietypowym krwawieniem. Po zgłoszeniu problemu lekarz oprócz wywiadu przeprowadzi również badanie USG i cytologię, a w razie potrzeby zaproponuje także dodatkowe badania w celu ustalenia przyczyny nieprawidłowości i postawiania trafnej diagnozy.

Informacje zawarte w dziale „Blog" serwisu NaszaRecepta.pl należy traktować jedynie jako informacyjno-edukacyjne. Treści te i porady w nich zawarte nie mogą w żadnym wypadku zastąpić bezpośredniego kontaktu z lekarzem i nie powinny być również uznawane za profesjonalną poradę medyczną. Wydawca serwisu NaszaRecepta nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystywanie porad z materiałów informacyjno-edukacyjnych bez wcześniejszej konsultacji ze specjalistą.